Een heerlijke dag op de maasvlakte met Brian & Edwin!

Vandaag staat een dag met Brian en Edwin in de planning. Natuurlijk was ik getriggerd door hun zeebaarsvangsten van vorige week. En na wat over en weer gemail was de afspraak gemaakt, zaterdag 2 oktober. Half 6 gaat de wekker, ff koffie zetten, abel uitlaten en rond 6.15 uur vertrek ik richting Brian waar ik om half 8 aankom. Iets vroeger dan gepland en Brian is net wakker, hehe, slaperige ogen dus. “Jij bent lekker op tijd !”. Ik krijg een bakkie, terwijl Brian de rest van de spullen pakt.

Na de nodige leuke gespreksonderwerpen komt het Oostvoornse meer ook aan bod, waaronder de netten problematiek. Ondertussen schijnt het zonnetje als we rond 9 uur daar in de buurt rijden. “Weet je wat….zullen we ff kijken?” “Ok dan” zegt Brian die altijd wel is te porren voor zulke acties. Daar aangekomen ligt het meer er zo mooi bij en zijn er buiten 2 die hards geen vissers te bekennen. Aangezien de afspraak met Edwin O pas om 12 uur staat hebben we nog wat uurtjes. De insteek van de dag is zeebaars – die spullen hebben we bij ons – maar het meer lonkt. Lonkt dusdanig dat … juistem. Ik heb nog wel wat EP Shrimps bij me en niet veel later staan we daar dan, even 2 uurtjes kijken of er wat valt te beleven zeggen we tegen elkaar. Na een kwartier zie ik een vis draaien op pakweg 25 meter en schat de route die de vis neemt. Een snelle worp die kant op, strip, strip, strip, dikke golf erachter, tik en ja hoor “Hangen” schreeuw ik tegen Brian, die verderop staat en me vol ongeloof staat aan te kijken. “Mooie vis man!” Geweldig hoe Brian snel mijn kant op komt en de spiegelreflex al ter hand heeft. Het feest kan beginnen en Brian zit al platen te maken, machtig mooie platen zie ik later. Topwerk Brian! De vis neemt flink lijn en zowaar zie ik de backing, wat een mooie dril zeg! Enfin het is op en top genieten zo op deze zonnige zaterdagochtend. En de eerste wonderschone vis van vandaag is binnen, een sterke, ontzettend mooi getekende beekridder!

Jumpende beekridder, wat een plaat

Een heerlijke sterke dril

Zie die bek!

De EP Shrimp Tan strikes again

Zo das dus een lekker begin! Helaas weten we het volgende uur niks meer te vangen, maar Brian geniet op en top. Hij mist nog een vis, maar ondanks dat we graag vissen vangen is het vissen in deze ambiance al genieten. Af en toe een kolkje van een stijgende forel, het zonnetje, het vlakke water, ach wat wil je nog meer. En al snel is het half 12, tijd om naar de afspraak met Edwin O te gaan om de rest van de dag in te vullen met het vliegvissen op zeebaars, heerlijk zo!

Brian op zoektocht naar de grote OVM forellen

Zeebaars:
Rond 12.15 arriveren op de afgesproken stek en niet veel later komt Edwin O ook met een sneltreinvaart aan scheuren. Eerst ff bijkletsen en Brian is bezig met een lunch; knakworstjes, een broodje en palm, goed man! Terwijl we bezig zijn met de lunch “sneakt” Edwin richting auto en komt eruit met 3 caps: “Hier heren, sponsored by, hehe”. Die Edwin (O) is me er eentje. Heeft via zijn bedrijf ff snel wat Dyckers caps geregeld, super! Tijdens de heerlijke lunch van Brian is er natuurlijk weer genoeg te praten, maar rond half 2 gaan we dan eindelijk naar de zee, kijken of er nog zeebaars valt te vinden in oktober…

Heerlijke lunch

De latten klaarmaken voor zee

Zoeken naar rifjes, mosselbanken, stromingen, etc.

En dan kan het feest beginnen. Het water zakt nog ietsjes en rond 16.00 uur is het laagtij. Na een half uur is Brian de eerste die met een kromme 8lat staat. Hiervoor doen we het, wat zijn ze toch sterk. Snel even wat plaatjes schieten en terwijl ik de camera weer terug in de rugzak stop hoor ik Edwin al: “yesss” en ook Edwin vangt zeebaars. Een kwartiertje later pakt hij er nog 1 en zo kun je toch zien dat hij de stek kent, het voordeel van dicht in de buurt wonen, veel tijd investeren, etc. Ik sta nog op de 0, alhoewel die beekridder me nog steeds doet lachen. Rond 3 uur ben ik dan eindelijk ook aan de beurt en pak m’n zeebaars mee. Niet veel later gevolgd door een harde aanbeet op m’n EP streamer, maar helaas de vis ontsnapt. Rats alles weg, balen. Rond 4 uur stoppen we even voor een korte pauze en de voorbereiding op de flinke bui die er in de verte aankomt.

Brian met een mooie zeebaars

Ook Edwin weet ze te vangen

Wat een prachtvis is het toch

Rond 16.00 slaat het weer om en is het echt bikkelen in de havens. We proberen het nog 2 uurtjes, maar de zeebaars lijkt verdwenen. Ik vang nog wel een krab, maar dat was het dan. Om 19.00 uur is het welletjes en vertrekken we weer richting huis, nagenietend van een dag met vele uitschieters. Een prachtige beekridder, toch nog enkele zeebaarzen, op en top gezelligheid en zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt Brian en Edwin O voor het gezelschap, doen we zeker over!

Gr. Edwin Kerssies
Team Dyckers 🙂

Ook de krabben lusten ze wel

Het laatste uur was bikkelen, maar ook dat heeft z’n schoonheid, op en top Hollands

6 thoughts on “Een heerlijke dag op de maasvlakte met Brian & Edwin!

1. Brian says:

Iemand tijd vanmiddag! 🙂 ik heb nog wel een plekje in mijn agend 🙂
    Was een prachtige dag met veel variatie en goed gezelschap!
    Doen weer snel over, wellicht een snoekdagje.

2. J-A says:

Lekker dagje hoor, gaaf verslag ook!

Wij maken ons op voor 4 weken Zuid-Afrika waar ik een vliegenlat van Thomas naar mee neem. We gaan o.a. naar Dullstroom, ‘South Africa’s fly-fishing capital’. Ben benieuwd!

3. Dyckers, Pure Flyfishing says:

Hoppa heerlijk Jan Arend! Neem ook de zware vliegenlat of anders een spinhengel de karperstok is ook goed…) voor de kust en wat flinke pluggen! Manoman Zuid Afrika wederom zo’n plek om eens naar toe te gaan. Btw binnenland is een top FOREL bestemming! Have Fun!