Zoals de nodige weten ben ik de laatste jaren en dan met name swinters veelal aan de rivier te vinden. Dat is toch wel mijn echte thuis. Hier vind ik de rust, de uitdaging en geniet ik op en top. Naast de nodige snoeken en baarzen, lang niet altijd even gemakkelijk hier te vinden, maar juist dat maakt het zo mooi, wordt er zo af en toe ook een snoekbaars meegepakt. En als ze deze maten hebben, dan is dat natuurlijk allesbehalve vervelend. Uiteraard aan “theblackone”, de cross10, de sixth sense di7 8/9 lijn en een 80lb fc leader. Prachtbeesten zijn deze kastelen! Voor meer informatie over snoekbaars op de vlieg, kom gerust langs in de shop. Gr. Edwin Kerssies

Wat is mooi? De foto’s zijn super gelukt van deze laatste dame. Een ondergaand zonnetje doet wonderen. Een prachtige omgeving ook. En als dan een schitterende ongehavende en dikke dame nog even meewerkt in het langzaam stromende water dan ben ik een zeer blij man. De natuur om me heen is hier werkelijk waar fenomenaal. Wat is Nederland toch mooi. De hele riedel gaat weer langs van ijsvogel tot witte reiger en meer. De snoek maakt het af en prachtig is ze. Is ze de mooiste van de trilogie? Ik weet het niet. Ze komen alledrie van verschillende wateren, met alledrie hun eigen karakter. Ik vind die ruigheid ongelooflijk mooi, dus de ruigste snoek het mooist. Of toch niet want die eerste, machtige, die komt van een water, daar leven de machtigste, maar vaak o zo taai, die is het mooist. Zie die buik dan, of toch, toch deze, met dat prachtige gouden riet. Rust is hier, weinig ruigheid, maar hier kom ik tot rust, daarvoor vis ik toch? Dobber ik al vliegvissend door de mooie natuur, of toch niet? is het dat onwetende, dat onverwachte, de ruigheid, die enorme bakken van snoeken die onder ons zwemmen en waartegen je gewoon U zegt? Nee….voor mij is het er gewoon ff heerlijk op uit, soms in ruige omstandigheden, soms juist heelrijk genietend van de eerste voorjaars zonne stralen. In mijn element. Ik kan dit mijn hele leven doen. Beetje dobberen en een beetje werpen. Op zoek naar…ach die zoektocht die zal er altijd zijn. En die zal wellicht over 10 jaar weer anders zijn dan de afgelopen 10 jaar. Maar het is genieten. En dat in ons landje, buiten zijn en nog een beetje sportief trappelen ook, wat wil een mens nog meer? Gr. Edwin Kerssies

Vandaag staat de lang geplande en eindelijk tot uitvoering gebrachte visdag met Michel in de planning. En wat voor dag hebben we uitgekozen zeg. Bakken met regen komt er uit de hemel en de wind die mag er ook zijn. Golfslag op dat grote water. Het is lastig om controle te krijgen op de lijn en streamer. Ik mis dan ook wat flauwe aanbeetjes en Michel bijt de spits af met een mooie 80tiger. Toch dobberen we wat af maar echt los gaat het zeker niet. Dat was gisteren op een andere plek wel anders vertelde Michel die er in een kort tijdsbestek 6 had. Toch maar eens kijken hoe het hier verder gaat. En al golvend op de golven zie ik onder me ineens een dikke echo, doe een slap worpje, kaboeeeeeeem, de ruigste hangt eran. Oleeeeeeee wat een fat big mama snoek, yesss! De rest van de dag was weinig, maar oeeei wat een snoek, de ruigste in de trilogie.

En 6,5 graden mat ik al ergens, de temperatuur gaat hard, nog ff en dan gaat het paaifestijn beginnen. Maar voor nu, knallen met die hap. Het is los, zoals voorspeld. De dames en heertjes zijn aan het vreten en niet zo zuinig ook. De afgelopen anderhalve week heb ik getracht de uurtjes te pakken die ik kon pakken wat resulteerde in 3 sessie(tje)s met super resultaten. Niet in aantallen ditmaal, daar lag de focus ook niet op, die staat op de grote dames. En dat is gelukt. De eerste sessie kenmerkt zich direct al met een van de machtigste snoeken die ik dit seizoen heb gevangen.

Een paar uur heb ik maar vanmiddag, maar meer dan voldoende om even te dobberen. De spullen staan zoals altijd kant-en-klaar en rond een uurtje of 3 lig ik erin. Het zoeken en werpen kan beginnen. Rustig worden de taluds afgetast en al snel pak ik wat kleinere snoeken die er vol overgave op knallen. Mooi werk zo. Maar dan valt het stil. Het grote zoeken kan beginnen. Ik dobber zigzaggend van 4 naar 7 meter en weer terug. Plots verschijnt er een school mooie echo’s op m’n downscan rond de 5 meter. Die had ik niet verwacht hier daar ik niet vaak scholen zie en al zeker niet van deze mooie echo’s. Het is zeker geen karper, brasem, of bijvoorbeeld roofblei, die kan ik ondertussen wel redelijk onderscheiden. Het zijn of grooooote voorns of grote baars. Enfin dit MOET interessant zijn voor snoek en alhoewel het achteraf vaak tegenvalt wat ik dan in de buurt vind, is dat nu zeer zeker niet het geval. Eerst zie ik een kleinere echo, lijkt op een snoekje en dan een grote unit, holy. Dit is er een hoor. Diegene die me kennen en met me vissen weten dat ik uitsluitend werpend vis en 80% van de vissen van me af vang, dwz op het talud, plateau of wat dan ook. Echter deze zijn dus niet zichtbaar op de fishfinder, die ik gebruik voor bijv diepte en scholen te vinden, maar die overige 20%…juistem, en dit is er dus echt 1. De adrenaline schiet omhoog, als deze pakt, oei, oei, oei..oeeeeeeeeiiiiiiiiiii kadeng, hangen! Een machtige dril volgt, een machtig beest laat zich zien, wat is dit toch ongelooflijk super om te doen, man wat mooi.

Voorjaar is in aantocht. Natuurlijk kan er nog een dip komen, maar de temperaturen lopen nu snel op en de watertemperatuur gaat mee. Nog niet overal, want ik heb van de week gedobberd op water met nog een temperatuur van 1 graden en nog geen 10km verder gaf de fishfinder tijdens diezelfde middag 4 graden op een water aan. De verschillen zijn groot en mijn advies is zoek nu de warmere wateren op. (of stukken water, waar bijv de wind op staat en waar het warmer is) Dat is natuurlijk van korte duur want de “1graad” wateren stijgen nu rap met deze temperaturen en ook daar worden ze wakker. Vanuit een koude periode sterk oplopende watertemperaturen, beter kun je het bijna niet hebben, het is los! De snoek is zich aan het groeperen voor de paai en waar mannetjes zijn, zullen er vaak meer zijn met een mooie dame in de buurt. Ook zijn ze zich snel aan het verplaatsen naar wat ondiepere wateren. Nog niet overal, want dit verschilt echt per water en per streek van Nederland, net als de paai, maar eenmaal gevonden kan het dikke fun worden. Zo ook van de week, droomsessies. Er zal nog een posting komen van een dikke bak, maar met nog een aantal andere mooie bakken en vele mannetjes, meer dan 15 in twee sessies, zijn het gewoonweg droomtijden. Dat gecombineerd in een van de sessies met Jacky en Jorn die beiden ook goed vingen maakt het af. Natuurlijk zijn de vele jaren die ik nu vertoef in de bellyboot een groot voordeel, maar ook deze snoeken komen deels weer van nieuwe wateren, prachtig als het plannetje dan samen valt na de vele zoektochten en de google maps kaarten bestuderen. Wel met zelfde soort karakters, wat je op de duur kan leren zien, begrijpen. Dat kost tijd, die heb je nodig. De reden is dat we trachten te laten zien wat er mogelijk is en dat je echt mooie vangsten met de vliegenhengel kunt boeken, niet dat het moet, maar dat het kan. En voor als je gaat succes, maak je uren, geniet van de omgeving en wees verrast, die dikke beukers, zo gaaf! Gr. Edwin.

Zo ff zittend na een flinke stofzuigbeurt in de shop, ook dat moet gebeuren, wat een bindzooi en straks gaan we weer…enfin eerst tijd voor koffie. Mijn gedachten gaan terug naar de korte maar succesvolle sessies van de afgelopen dagen. Vele snoeken waarvan een aantal zeer bijzondere. Ook een paar beste bakken, machtige snoeken, supergetekende snoeken, vette snoeken en dan die rare, de gebochelde, veel stelde de dril ook niet voor en de foto’s ook nog niet eens gelukt, het moest zo zijn. Naast een enorme kromme rug heeft de gebochelde ook nog eens een gespleten bek, het arme beest. En toch zat er iets diks in haar maag, goed volgegeten en buiten al de gebreken zag ze er eigenlijk wel ok uit. Die leeft al lang zo. Hoe ze dit toch allemaal zo heeft gekregen mag Joost weten, maar ze heeft het overleeft en geeft gas door. De gebochelde, overlevers zijn het! Snoekze!

Er wordt wel eens gezegd dat de snoeken in Januari en Februari niet zo sterk zijn als bijvoorbeeld in het najaar. Ik ben het daar niet mee eens, dat ligt in mijn optiek aan de wateren waar gevist wordt. Enfin deze sloeg weer eens alles en wat was ze sterk zeg. 3 runs alsof het niets is. M’n cross krom als een hoepel trekkend, door de slip heen en gaan, door de oppervlakte heen en knallend, naar de bodem en hangend, ze deed het allemaal. Met de ijsvogels, de talloze verschillende eenden, een roerdomp en nog veel meer moois om me heen viel de kou nog best mee….euh not, brrr wat koud die paar uurtjes vorige week, maar een heerlijke actie en prachtige snoeken, twas het allemaal waard!

We do live in such a beautiful country. Especially when pike is the fish you would like to catch and you want to do it from the side. Besides the boat or bellyboat as you often see on this blog, there are many possibilities In the Netherlands to flyfish for pike from the side. in fact I have started this for many years ago when I was a child, just like many other Dutch fishermen. Of course in the lakes and old channels, or even on the big rivers, but the polders are something special. You will find these waterways only in the Netherlands and these are filled with pike. Not the real big ones, but the fishing is nice and sometimes there is a lot of action. My French friends  / customers which were the last 2 days in the Netherlands wanted to check these polders for one day. So we did and I guided them on different waters and we caught some nice fish. It was a great day and I have promised myself to post more polderaction for the upcoming years again, since i have done this kind of flyfishing so many years and still love to do.

Dat gaat toch wel weer trekken zo aan het eind van de winter. Nou ja we hebben nog wat maanden te gaan, maar in februari / maart vliegen de gedachten zo langzamerhand weer richting de karpers. En zodoende keek ik even de blog en kwam erachter dat er toch wel veel belevenissen, karpers missen van het afgelopen jaar. Kortom tijd voor het ophalen van herinneringen van afgelopen seizoen die nog niet gepost zijn als voorbode voor een mooi seizoen wat komen gaat.

Te beginnen met deze geweldige schub van Niek. Iedere karper aan de vlieg heeft zijn verhaal, zeker dit formaat, 21,5kg !!! Wat een beest. In de weken ervoor hadden Denny en ik deze machtige vis al enkele keren gespot, maar het was ons nog niet gelukt om deze te pakken. Uiteindelijk ging Niek samen met Denny op pad en was het raak, na een geweldige dril kon hij zijn absolute nieuwe PR in de handen houden, wat een vis!

Prachtige oude spiegel van een groot water, die ik even tevoren voor me zag scharrelen op de ondieptes. Deze liet me flink de backing zien, maatje Thomas was erbij.

Mooi spiegeltje waar Denny zeer blij mee was. Het hoeft niet altijd groot te zijn…

Drillen van een spiegelkarper tussen de bomen, linke situatie waar ik niet graag in kom, maar dit was een kleintje die goed te pareren was en zodoende ook gevangen werd, dikke fun natuurlijk!

Een van de vele mooie schubjes op de wateren in de buurt zoals je ze overal in Nederland vind. Prachtvisserij en zoals je ziet uiteraard op de bol, op zicht, in het zonnetje met de korte broek. Kan niet wachten!!

Zeer gekke spiegel, oude vis, die ik met 2 soortgenoten onder de takken zag scharrelen. Moeder schoonste is deze niet, toch wel redelijk sterk en dik, gewoon wederom een topgevecht aan de 10ft cross 8. De ene meest rare vis van afgelopen seizoen, want er komt er zo nog 1…

Thomas met een schub waar die terecht zo blij mee was. Tegen het donker aan. Tezamen hebben we vele zomeravonden heerlijk struinend zitten vliegvissen op karper, zoekend naar cruisende vis, prachtig man, hoop op een zelfde seizoen 2017!

Soms hoef je niet zoveel te zeggen om te zien hoe mooi deze visserij is. Mooie schub gevangen door Denny.

Mijn absoluut meest rare vreemde spiegel karper ooit gevangen. Stekels op de rug als een snoekbaars, ongelooflijk dik, ook nog eens goed sterk.

Een van de schubs tijdens de vakantie in Zuid Frankrijk. Een groot stuwmeer in de hitte. Maar wat zijn deze beesten sterk. Als je hier langs loopt zie je in verloop van tijd verscheidene karpers springen. In eerste instantie geloof je je ogen niet. Maar dan nog, makkelijk zijn ze zeer zeker niet te pakken. Wat een ongelooflijk moeilijke visserij in het scherpe zonlicht met 30graden plus. De dril daarentegen…dat was er 1 die ik nooit vergeet van deze vis. Geloof me of niet, deze jumpte 2 keer vol in de lucht bij de runs in de backing. Nog nooit meegemaakt. Geweldig.

Op naar een nieuw seizoen, waar ik in ieder geval heel erg naar uitkijk, er vast een zeker nog een “CarponFly” dag georganiseerd gaat worden, je altijd terecht kan bij ons voor informatie en bovenal waar we weer van gaan genieten! Groet, Edwin

Get your 6,7 or 8 rod and a di3 or di5 sinking line. (of course it depends on where you fish, sometimes a di7 could be good, but remember the big perch do not always stay deep in the winter. Sometimes the opposite is the case and you can find the big ones on really shallow water like 2 meter, mostly with deeper water nearby) I prefer the Airflo Sixth Sense series to have a good feeling about the (bottom) structure + I can feel everything and give a pull fast when I feel a strike (non stretch on these lines). As a leader Fluorocarbon 20lb 40/00 with the length of 2,5 meter and together with an EP streamer between 7-12cm, you can go for it. I want to have quite a big hook and a long streamer so smaller perch cannot get the hook / streamer so you can focus a little bit more on the bigger ones. When you have found the groups, its time for action, like i had last week with 2 sessions where in total more than 75 perch (it could be even more than 100 I stop counting) were caught on fly. A lot of fun!

Check this – tigerbass! – 8 stripes, very unique.

We hebben er flink voor moeten zoeken. Zo makkelijk is het hier allemaal niet. De dieptes variëren sterk, de vis is er vaak niet, soms wel en dan moeten ze nog wel willen. Steile scherpe taluds, helder water, dieptes tot 15-20 meter, zakkende watertemperaturen, zaken waar we nu allemaal mee te maken hebben. Maar ook die kans op die…

Juistem en deze middag ging het weer eens mooi. Samen met Jacky op pad, paar uurtjes dobberen op nieuw water. En na een uurtje is het raak en de eerste kleine felle rakker meldt zich en mag direct weer terug. Niet veel later gevolgd door een mooi formaat, prachtig getekende snoek. Dan hoor ik dat Jacky er 1 lost en een half uurtje later een mooie pakt die ook weer snel terug mag. En zo zoeken we het water verder af. Hier en daar vinden we wat vis, maar veel is het niet. Echter de fishfinder laat me niet in de steek en de goede streep op de bodem op 5 meter blijkt snoek nummer 3 te zijn. Gaat lekker zo, zeker voor dit water.

We besluiten nog ene mooie ronde te maken alvorens richting de auto terug te gaan. En dan is het raak, allebeide tegelijk een dikke bak eraan. Bijzondere situatie. Er zit pakweg 40 meter tussen ons in en we besluiten om de big mamas vanuit de kant uit te drillen en zo geschiede. De gevechten zijn mooi, maar uiteindelijk pakken we de vissen zowat tegelijkertijd. En we hebben het wel geprobeerd, maar helaas kregen we ze niet beiden op de foto. Maar ze mochten er zijn. Qua lengte verschilden ze nauwelijks maar qua gewicht wel een kilootje of 2 a 3 en dat terwijl ze er beiden mooi gezond uit zagen. Een mooie release met een flinke staartslag en weg zijn ze. Alles meer dan waard wat betreft de zoeksessies. Dit is waarvoor we het doen. Unieke sterke bakken van de grote wateren in Nederland.

Het water kleurt ietwat bruin hier, goud/koperkleurig. Geen vertrapt gras, eigenlijk komt er weinig volk hier. Buiten een tractor en af en toe een boot waarvan de schipper me verbaast aankijkt, dobber ik hier heerlijk tussen de eenden, meerkoeten, ijsvogels, (witte) reigers en laten boven me verschillende roofvogels zien hoe mooi ze kunnen vliegen. Genieten. Alhoewel het water met 2,5 graad niet warm is, gaan we eens kijken wat de fishfinder me laat zien. En na nog niet eens een kwartiertje dobberen heeft die al het nodige laten zien. Niet alleen de fishfinder trouwens, want een mooie tik en dito dril leek op de eerste snoek van vanmiddag. Echter het mocht niet baten, want nog voordat ik haar kan zien – voelde als een goed gevulde – raakte ik haar kwijt. Krijg nou wat, gebeurt niet zo vaak op het grote water. Maar dit smaakt naar meer en zo is het ook. De volgende 2 uurtjes gaat het lekker los. Op nog een geweldige meeneemaanbeet na die ik gewoonweg – hoe hard ik ook stripte – niet strak kon krijgen en dus te laat was, lagen 7 snoeken, koperkleurige, tot het gouden aan toe, wat zijn ze mooi, even kortstondig op mijn schoot in de bellyboot. Een waar feest, zo’n middagje om niet snel te vergeten. En dat gewoon met mn crosje 10, sixth sense di7 lijntje, fluorocarbon onderlijntje van spro en een h20 streamer aan het eind… Met een grote smile en koude voeten vertrek ik eind vd middag richting huis. De goudjassen in het gouden uurtje.

For our German clients check Fisch & Fang. All issues of 2017 will have information about Flyfishing for Pike which could be interesting. Just to let you know.

12 edities lang in 2017, een geheel jaar – we zijn nu bij editie 2 aangekomen – is mij gevraagd om tezamen met o.a. Niklaus Bauer mijn ideeën wat betreft het vliegvissen op snoek, de materialen, van lijnen tot hengels, mogelijkheden, van rivier tot polders, weer te gaan geven in het grootste Duitse Hengelsportmagazine Fisch & Fang.