OVM likkoetrip 13-14-15 mei 2010

Met Paul en Gert-Jan ben ik naar OVM geweest vorige week. Donderdag werd mijn zoontje 2 jaar, dus waren Paul en Gert-Jan al aan het vissen zonder me. De vangsten vielen enigszins tegen; Paul had geblankt en GJ had er (geloof ik) 1. Ik kwam nog net voor donker aan bij het meer en ben meteen even gaan zwiepen.
Opvallend was dat er heel erg veel haring aan het oppervlak was waar te nemen. Geen forel echter. Na 10 minuten muddleren net onder het oppervlak dus maar overgestapt op een stokje om zowel forel als haring te kunnen vangen. Toen het echt donker werd ben ik maar sneller gaan strippen om niet geheel te blanken. Resultaat: 2 haringen, dat was dus in ieder geval meer dan Paul had gevangen…

Ging 3x de backing in aan mijn #6 😉

De avond hebben we in stijl afgesloten met allerlei hapjes en smeerseltjes van het verjaardagsfeestje en een boel bier, vuur en sterke verhalen. Om een uur of een zijn we toch maar opgehouden met de Franse buren uit te roken en uit hun slaap te houden.

Ruige mannen, grote vlammen

Huize Likkoe was een feit

De volgende ochtend was ik als vader van 2 babies van nature al erg vroeg wakker en om tien over zes liep ik al naar het water. Het meer lag er prachtig, maar eng stil bij. Alleen haring doorbrak het oppervlak en dus koos ik voor zinklijn en booby.

Spiegeltje, spiegeltje

De eerste twee doorgangen gaven weinig vertrouwen, maar bij het derde doorgangetje zat diepte en een lichte stroming in combinatie met een mooie richel. De tweede worp heeeeeeeeel langzaam uitvissend leverde meteen deze mooie dikke tegen-de-zestig-vis op.

Smaakt goed, die hengel

Daarna geen tikkie meer gehad, maar wel mijn gloednieuwe waadpak gesloopt op een steen. Bij het teruglopen door de binnenbak geen forel, maar wel erg veel ‘muddler-visjes’ gespot. We gingen maar eerst even een heerlijk ontbijtje nuttigen op het terras van de Stormvogel. Vervolgens hebben we een rondje meer gedaan om alleen bij de surfclub wat vis te spotten en Paul miste een vis op de droge vlieg aldaar.
In de middag zijn we weer naar mijn doorgangetje gegaan en van daar richting de dijk hebben we gevist, met een leuke vijftiger voor GJ als resultaat.

Kleintje, Herr Almdudler!

Na 36 euro bij de snackbar in Oostvoorne te hebben omgezet in drie dikke buiken, zijn we lekker gaan uitbuiken in de buikboot. Bij het uitpeddelen vanaf Stormvogel vielen we direct met onze neus in de boter bij een sexy fotoshoot met halfnaakte modellen in strak rubber. Wat een voordelen bied zo’n bellyboot toch!

Very, very likkoe

Die avond kwam het pas laat een beetje los; Paul ving twee mooie bijna-zestigers, verspeelde een 65+ vis na vele, vele sprongen en had twee keer lijnbreuk op andere vissen. GJ had 1 mooie vis en een sporadisch tikkie, ik ving bijna ongemerkt een uitzettertje. Voor mij was het vervolgens tijd om naar huis te rijden, terwijl GJ en Paul er nog een vruchteloos ochtendje aan vast hebben geplakt.

Mooie pose, Van Dijk!

Dan nu de kwestie met de netten. GJ en ik hebben een anker en touw verwijderd, GJ heeft zeker 100m fuik gespot, zonder palen. De beroepsvisser heeft nu ook netten staan nabij Stormvogel en de enige plek waar we regelmatig beet hadden was op een plek waar je niet met een auto in de buurt van het water komt…
Zelden zoveel haring gezien, zelden zo weinig forel gezien. Het gaat ondanks het betere voedselaanbod en de zeer goede conditie van de nog aanwezige forellen in onze ogen toch écht bergafwaarts met OVM. De halve trip hebben Paul en ik Gert-Jan tot vervelens toe elke 10m verteld wat voor vis we daar vroeger vingen en waar je ze normaal altijd kon zien…

Maar het blijft natuurlijk OVM; bikkelen voor een vissie en je komt er toch weer terug, of misschien volgende keer toch maar niet? Wij zijn er nog niet uit, maar in de ruim 90 keer dat ik er geweest ben sinds 1996 ben ik pas vorig jaar begonnen met af en toe blanken en telkens 1 vissie vangen. We denken dat we toch maar naar Duitsland gaan volgend trippie. Met pijn in ons hart.
Gr. Jasper Vos

5 thoughts on “OVM likkoetrip 13-14-15 mei 2010

1. cornelis says:

lekker tripje geweest Jaspers , ondanks de wat tegenvallende vangsten , niets leuker om met wat gelijkgestemden je daar te vermaken.

Hoop dat we die nettenvisser gauw wegkrijgen…blijft raar dat dit mogelijk is…